همیشه پاسخگو هستیم
همیشه پاسخگو هستیم
صنایع دستی اصفهان

بهترین صنایع دستی اصفهان | لیست مشهور 8تایی

به مهد معماری و هنر ایران‌زمین، اصفهان زیبا خواهیم رفت. صنایع دستی اصفهان در چشم همه تاپ صنایع دستی اصل ایرانی است. از جمله بهترین صنایع دست‌ساز اصفهان می‌توان خاتم‌کاری، میناکاری، سوزن‌دوزی، طلاکوبی و کاشی‌سازی را نام برد. در این میان میناکاری و کاشی‌کاری اصفهان مانند ندارد. البته که میناکاری و خاتم‌کاری شیراز نیز زبان‌زد است. برای همین ما این دو هنر زیبا را هم در اصفهان و هم در شیراز جستجو خواهیم کرد.

با ما در هندیله همراه باشید تا به معرفی صنایع دستی اصفهان، تاریخچه هنر دست ساز در اصفهان و بررسی پرفروش‌ترین صنایع دستی شهر اصفهان بپردازیم.

بهترین صنایع دستی اصفهان

بهترین صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان کدامند؟

صنایع دستی اصفهان همواره در تمامی ادوار مشهور بوده است. هنر دست اصفهان، به‌عنوان نماینده هنر اصیل ایرانی، در سطح جهان معرفی شده است. به‌عبارت دیگر می‌توان اصفهان را مهد صنایع دستی ایران نامید که در نتیجه ذوق، هنر، پشتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران آن است که فراورده‌های دست‌ساز آنان با ویژگی‌های خاص، علاقمندان داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. برای آشنایی با صنایع دست‌ساز اصفهان با ما همراه باشید تا پرطرفدارترین صنایع دستی نصف جهان را به شما معرفی کنیم.

تاریخچه صنایع دستی اصفهان

وسایل مختلفی در طول قرن‌ها توسط بشر ساخته شده‌اند که معمولا برای برطرف کردن نیازهای روزمره کاربرد داشته‌اند که به مرور زمان علاوه بر کاربرد، به‌صورت تزئینی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از صنایع دست‌ساز از حدود قرن‌ها پیش تا دوره معاصر حضور داشته‌اند و برخی نیز با خلاقیت و توانایی هنرمندان معاصر پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که صنایع دستی اصفهان در دوره صفویان رونق فراوانی داشته‌اند و با گذر زمان در دوره قاجار از رونق افتادند. توسعه دوباره این هنرها بعد از انقلاب مشروطه اتفاق افتاد و تا به امروز ادامه داشته است.

انواع صنایع دستی اصفهان

تنوع فراوانی در صنایع دستی اصفهان وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان خاتم‌کاری، میناکاری، سوزن‌دوزی، طلاکوبی و کاشی‌سازی را نام برد. این‌ها تنها تعدادی از صنایع زیبای اصفهان هستند که پس از پستی و بلندی‌ها در گذر زمان هنوز هم پابرجا هستند. در کنار این شهر، صنایع دستی زنجان نیز جزو محبوب‌های داخل کشور است.

برای دیدن لیست محصولات خاتم کاری اصل اصفهان به همراه قیمت کلیک کنید.

فیروزه کوبی اصفهان

از شناخته شده‌ترین صنایع دستی ایران، می‌توان به هنر فیروزه‌کوبی اصفهان اشاره کرد که در آن از فیروزه‌های موزاییک شده کوچک در طرح‌های متفاوتی بر روی ظروف فلزی کنار هم چیده می‌شوند. در این صنعت دست‌ساز هرچه فاصله بین فیروزه‌های به کار رفته بر روی سطوح فلزی ظروف، کمتر باشد و کار دارای نظم بیشتری باشد، ارزش هنری اثر ساخته شده افزایش می‌یابد.

هنر فیروزه‌کوبی در اصفهان قدمت زیادی ندارد و دارای پیشینه تقریبا کمتر از یک قرن است اما خلق طرح‌های زیبا توسط هنرمندان این شاخه سبب شده است تا فیروزه‌کوبی اصفهان از محبوبیت خاصی برخوردار باشد. فیروزه‌کوبی بر روی ظروف فلزی با جنس‌های مختلف انجام می‌شود که می‌توان به برنج، مس، نقره و طلا اشاره کرد که مبدع این هنر اصیل بر روی ظروف سفالی و مسی در اصفهان، روبن یروشالمی است.

در وهله اول می‌توان گفت که هنر فیروزه‌کوبی اصفهان جنبه تزئینی و زیباسازی دارد اما با توجه به این‌که روی ظروفی چون شیرینی‌خوری، گلاب‌پاش، قندان و … به‌کار می‌رود جنبه کاربردی نیز دارد و از این‌رو طرفداران بسیاری دارد. هنرمندان اصفهانی هنر فیروزه‌کوبی برای خلق آثار بی‌نظیر خود بیشتر از ظروف مسی استفاده می‌کنند و به تازگی نیز از این هنر سنتی و دست‌ساز در تزئین زیورآلات و تابلوهای نفیس استفاده می‌کنند که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. اگر خواهان خرید سوغاتی اصفهان هستید، ظرف فیروزه‌کوبی شده بهترین پیشنهاد است.

صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان

صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان

سوزن دوزی اصفهان

سوزن‌دوزی یکی از صنایع دستی استان اصفهان است که قدمت آن به قبل از دوره صفویه برمی‌گردد. آراستن سطح روئین پارچه‌های ساده با بهره‌گیری از نخ‌های مختلف ( معمولا ابریشمی و پشمی) در رنگ‌های متفاوت به کمک سوزن و قلاب، هنر سوزن‌دوزی را شکل می‌دهد. این هنر زیبای دست‌ساز اصفهان به دو بخش گندمی‌دوزی و گل‌دوزی تقسیم می‌شود.

برای سوزن‌دوزی ابتدا طرح را از طریق نخ کش کردن زمینه پارچه مشخص می‌کنند و در نهایت با سوزن و نخ، طرح را سوزن‌دوزی می‌کنند. از جمله محصولاتی که توسط هنر سوزن‌دوزی تزئین می‌شوند می‌توان به سجاده، انواع بقچه‌ها، زیر بشقابی، رومیزی و … اشاره کرد. دور دوزی، تور دوزی، توری گلدوزی، سکمه‌دوزی، شبکه‌دوزی، ستاره‌دوزی، گل اشرفی‌دوزی، زیررفت‌دوزی، تکه‌دوزی و خامک‌دوزی از مراحل مختلف در سوزن‌دوزی محسوب می‌شود.

طلاکوبی اصفهان

از دیگر صنایع دست‌ساز اصفهان، طلاکوبی است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. یکی از شیوه‌های تزئین اشیاء و آثار فولادی، با استفاده از نخ، رشته‌های نازک و گاها ورق طلا است که طلاکوبی نامیده می‌شود. هنر طلاکوبی در دو سبک ایرانی و افغانستانی انجام می‌شود که تفاوت میان آن‌ها در تذهیب و مینیاتور به کار گرفته شده در طلاکوبی ایرانی است. از فلزاتی که طلاکوبی بر روی آن‌ها انجام می‌شود می‌توان به مس، برنج و مفرغ اشاره کرد.

قلم زنی اصفهان

نمونه‌ایی از هنر اصیل ایرانی، قلم‌زنی اصفهان است که قدمت آن به هزاران سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که تا به امروز نسل به نسل منتقل شده است و اکنون از یکی از صنایع دستی پرفروش اصفهان است. تزئین و کندن نقوش متفاوت بر روی اشیاء فلزی به‌خصوص طلا، مس، برنج و نقره به وسیله قلم با ضربه چکش، قلم‌زنی نامیده می‌شود. قلم‌زنی در سه سبک اصفهانی، شیرازی و تبریزی انجام می‌شود.

استفاده از نقوش تخت جمشید و گل مرغ بر روی فلز نقره سبک شیرازی را در بر می‌گیرد و استفاده از قلم‌های صاف و کم‌عمق بیشتر در سبک تبریزی کاربرد دارد. سبک قلم‌زنی اصفهانی خود شامل 5 سبک مختلف برجسته، نیمه برجسته، ریزه قلم‌زنی، حکاکی و مشبک‌کاری است.

صنایع دستی قلم زنی اصفهان

صنایع دستی قلم زنی اصفهان

صحافی اصفهان

به عمل تا و ترتیب فرم‌های چاپ شده متن کتاب، جلد گذاری و در نهایت برش کتاب، صحافی گفته می‌شود که در گذشته به آن حرفه وراقی گفته می‌شد و یکی از صنایع دستی اصفهان به‌شمار می‌آید. هنر صحافی در دوره تیموریان پایه‌گذاری شد و در عصر صفویه به اوج خود رسید. از انواع صحافی می‌توان به صحافی نرم (صحافی شومیز یا ته‌چسب) و صحافی سخت (صحافی گالینگور و صحافی سلفونی) اشاره کرد.

منبت کاری اصفهان

کنده‌کاری بر روی چوب براساس طرح و نقوش مختلف، هنر منبت‌کاری را شکل می‌دهد که یکی از صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود. در این هنر دست‌ساز بیشتر از چوب درختان گردو و شمشاد استفاده می‌شود و چوب مورد نظر باید محکم و بدون گره باشد که معمولا رنگ طبیعی آن‌ها دست نخورده باقی می‌ماند و همین به جذابیت آثار خلق شده می‌افزاید. منبت‌کاری اصفهان به سه شکل انجام می‌شود حکاکی، پیکرتراشی و برجسته‌سازی.

میناکاری اصفهان

اصفهان را با هنر و صنایع دستی میناکاری می‌شناسیم. میناکاری هنر جلا دادن سطح سفالی با تکه‌های نقاشی شده آبی رنگ است. البته این روزها ترکیب میناکاری و خاتم کاری یا میناکاری و مس‌گری را نیز دربازار می‌بینیم که بسیار جذاب است.

این هنر در قالب تزئین سطح فلزات با الگوها و طرح‌های هندسی و گل‌ها و گیاهان است که با استفاده از رنگ‌های متنوع، به‌ویژه رنگ مینا، انجام می‌شود.

صنایع دستی میناکاری اصفهان

صنایع دستی میناکاری اصفهان

میناکاری اصفهان از قرن هفدهم میلادی در دوره صفویه رونق بیشتری یافت و در طول زمان تکنیک‌ها و الگوهای متنوعی در این هنر توسعه یافت. در ابتدا، میناکاری اصفهان بیشتر بر روی شیشه‌ها و استند‌های نقاشی انجام می‌شد، اما بعدها به تزئین اشیاء فلزی مانند ظروف، کاسه‌ها، بشقاب‌ها، جعبه‌ها و جواهرات نیز گسترش یافت.

برخی از ویژگی‌های میناکاری اصفهان عبارتند از:

  • استفاده از رنگ‌های زنده و شفاف: رنگ‌های مینا اصفهان، معمولاً زنده و شفاف هستند و ترکیبات رنگی پرطرفداری مانند آبی، سبز، قرمز، زرد و سفید را به کار می‌برند.
  • الگوها و طرح‌های هندسی: در میناکاری اصفهان از الگوها و طرح‌های هندسی پیچیده و همچنین گل‌ها و گیاهان استفاده می‌شود. این الگوها و طرح‌ها با دقت بالا بر روی سطح فلزی ایجاد می‌شوند.
  • فرآیند و زمان‌بر بودن: میناکاری اصفهان یک هنر دستی دقیق و زمان‌بر است. ایجاد طرح‌ها و الگوها، رنگ‌آمیزی دقیق و انجام لعاب‌کاری همگی مراحلی هستند که نیازمند صبر و تمرکز است.

پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان

از جمله محبوب‌ترین صنایع دست‌ساز ایرانی که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده، صنایع دستی اصفهان است. مس و پرداز که شاخه‌ای از میناکاری محسوب می‌شود یکی از صنایع پرفروش‌ اصفهان است. از دیگر صنایع دستی اصفهان که طیف وسیعی از مردم را به خود جذب کرده‌اند می‌توان به خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی، صحافی و سوزن‌دوزی اشاره کرد. ملیله‌کاری از دیگر هنرهای دستی اصفهان است که در زنجان نیز به شکل حرفه‌ای تولید می‌شود.

کنده‌کاری‌های بسیار زیبا و فاخر بر روی چوب که منبت‌کاری نامیده می‌شود از دیگر آثار دست‌ساز اصفهان به‌شمار می‌آید که از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و جزو پرفروش‌ترین محصولات دست‌ساز اصفهان است. در کل می‌توان گفت که تمامی صنایع دستی اصفهان جزو پرفروش‌ترین صنایع دست‌ساز ایران هستند و از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده‌اند.

خرید صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان دارای تنوع بسیار بالایی است که در مراکز خرید مختلف می‌توانید محصول مورد نظرتان را تهیه نمایید. از صنایع دست‌ساز اصفهان می‌توان به پولک‌دوزی، قالی‌بافی، نساجی، نمدمالی، عبابافی، گیوه‌بافی، سفال و سرامیک‌سازی، نگارگری و … اشاره کرد که به دستان توانای هنرمندان خلق می‌شوند. در زیر مختصری درباره دو هنر دستی خاتم‌کاری و میناکاری شرح داده شده است.

اگر به دنبال خرید مواد اولیه صنایع دستی خاتم کاری هستید، کلیک کنید. انواع ورق خاتم اصل اصفهان، لوز و قاطعی در هندیله قابل سفارش است.

صنایع دستی میناکاری اصفهان

از شاخص‌ترین و مشهورترین صنایع دستی اصفهان، میناکاری است. قدمت هنر میناکاری به بیش از پنج هزار سال پیش می‌رسد که در ابتدا روی فلزات گرانبهایی چون طلا و نقره انجام می‌گرفت و با گذشت زمان و افزایش محبوبیت و رونق گرفتن این هنر، برای تزئین ظروف برنجی و مسی نیز مورد استفاده قرار گرفت. از روش‌های مختلف میناکاری می‌توان به مینای حجره‌بندی، مینای نقاشی، مینای مرصع، مینای برجسته، مینای مشبک و مینای شکری اشاره کرد.

میناکاری روی مس رایج‌ترین و پرفروش‌ترین نوع میناکاری محسوب می‌شود. طرح‌ها و نقوش به‌کار رفته بر روی فلزات در میناکاری، سنتی ایرانی است که معمولا به رنگ آبی است و در گذر زمان نیز رنگ‌های سبز و قرمز نیز به‌ این هنر راه یافته است. امروزه میناکاری بر روی ظروف سفالی نیز انجام می‌شود که وجود رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، سلیقه‌های متفاوت را پوشش می‌دهد.

صنایع دستی خاتم‌کاری اصفهان

یکی از اصیل‌ترین و نفیس‌ترین صنایع دستی اصفهان، خاتم‌کاری است. هنر خاتم‌کاری شبیه به کاشی‌کاری است با این تفاوت که در این هنر زیبا، زمینه کار از جنس چوب یا مس است. چوب‌های به‌کار برده شده در این هنر دست‌ساز شامل عناب، افرا، کیکم، نارنج، فوفل، گردو، آبنوس و … است که هر کدام در رنگ طبیعی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا دارای رنگ‌های سفید، زرد، سیاه، طیف‌های مختلف قهوه‌ای و … هستند.

لازم به ذکر است که برخی از هنرمندان این حرفه از استخوان گاو، شتر، اسب و عاج فیل استفاده می‌کنند. نحوه قرارگیری مثلث‌های خاتم و نداشتن فضای خالی بین آن‌ها و همچنین رعایت اصول تقارن از ویژگی‌های محصولات خاتم‌کاری به‌شمار می‌رود. تفاوت در جنس چوب و چسب‌های به‌کار رفته در ظروف و اشیاء خاتم‌کاری شده، در کیفیت اثر نهایی تاثیرگذار است.

صنایع دستی خاتم کاری اصفهان

صنایع دستی خاتم کاری اصفهان

قیمت صنایع دستی اصفهان

قیمت صنایع دستی اصفهان با توجه به نوع و کیفیت آن‌ها متفاوت است. هنرهای مختلف میناکاری، خاتم‌کاری، ملیله‌دوزی، منبت‌کاری، صحافی و … از مواد اولیه مختلفی تشکیل می‌شوند و نوع فلز به‌کار رفته در هر یک از صنایع دستی اصفهان متفاوت است، از این‌رو قیمت ظروف و اشیاء دارای تفاوت بسیاری است. شما می‌توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما، لیست قیمت صنایع دستی مختلف را داشته باشید.

بهترین مکان برای خرید هنرهای دستی اصفهان

امروزه فروشگاه‌ها و بازارهای مختلفی در تمام نقاط ایران صنایع دستی اصفهان را به فروش می‌رسانند اما یافتن فروشگاه‌های معتبر دارای محصولات با کیفیت و اصیل نیازمند شناخت و آگاهی است. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید از دست‌ساز و اصل بودن محصولات اطمینان حاصل کنید.

فروش صنایع دستی اصفهان در تهران

از آن‌جا که در بین مردم ایران صنایع دست‌ساز از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است بنابراین، در تمامی نقاط ایران مخاطبان خواهان تهیه این صنایع هستند. در این میان برای هموطنان تهرانی که صنایع دستی اصفهان جایگاه خاصی دارد می‌توانند از فروشگاه‌های مختلف ظروف و اشیاء با هنر دلخواه خود را تهیه نمایند. در کنار خرید صنایع دستی تهران، امکان خرید هنر دست دیگر شهرها نیز برای شما در پایتخت وجود دارد.

اگر هنرمند یا فروشنده صنایع دستی اصفهان هستید، می‌توانید در هندیله غرفه بسازید و برای خود کسب درآمد کنید. همین الان شروع کنید

نمایشگاه صنایع دستی در اصفهان

با توجه به اهمیت و محبوبیت صنایع دستی اصفهان، هر ساله نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی مختلفی در شهرهای ایران برگزار می‌شوند تا علاوه بر آشنایی و دیدن از غرفه‌های مختلف آن، می‌توانید سوغاتی اصفهان را خرید نمایید. از جمله نمایشگاه‌های مختلف می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی صنعت، جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران و نمایشگاه صنعت و گردشگری و صنایع دستی اصفهان اشاره کرد.

پرفروش ترین صنایع دستی در اصفهان

پرفروش ترین صنایع دستی در اصفهان

بازار صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی استان اصفهان از تنوع بالایی برخوردار است که این صنایع نفیس در بازار صنایع دستی اصفهان به فروش می‌رسند که از قدیمی‌ترین و بزرگترین مراکز فروش سنتی خاورمیانه محسوب می‌شود. این بازار که مرکز صنایع دستی اصفهان است، دارای قسمت‌های مختلفی است و می‌توانید علاوه بر گشت‌وگذار و لذت از دیدن نمای جالب بازار، سوغاتی اصفهان را نیز از همین‌جا تهیه کنید. از جاذبه‌های اطراف بازار صنایع دستی اصفهان می‌توان به حمام علیقلی آقا، چهل ستون، مدرسه چهار باغ، حمام شیخ بهایی و مسجد جامع عباسی اشاره کرد.

لیست فروشگاه‌ های صنایع دستی اصفهان 

فروشگاه‌های بسیاری به‌صورت حضوری و آنلاین در زمینه خرید و فروش صنایع دستی اصفهان فعالیت دارند که خرید آنلاین از محبوبیت خاصی بین مخاطبان برخوردار است. لازم به ذکر است محصولات تقلبی و بدون کیفیت نیز توسط افراد سودجو در بازار عرضه می‌شود در نتیجه باید با شناخت و آگاهی، فروشگاه‌های معتبر را شناسایی کرده و از آن‌ها خرید کنید. فروشگاه صنایع دستی هندیله با تضمین اصالت و کیفیت بالای کالاهای دست‌ساز، امکان خرید مطمئن و آگاهانه با قیمتی مناسب را برای شما فراهم کرده است.

سوالات متداول

آیا صنایع دستی اصفهان در دیگر شهرهای ایران موجود هستند؟ 

بله، صنایع دست‌ساز اصفهان در شهرهای دیگر نیز یافت می‌شوند.

پرفروش‌ترین صنایع دستی اصفهان کدام است؟

میناکاری، قالی‌بافی، سوزن‌دوزی، فیروزه‌کوبی

ارزان‌ترین هنر دست‌ساز اصفهان کدام است؟

ارزان‌ترین و محبوب‌ترین صنعت دستی اصفهان، خاتم‌کاری است.

بهترین مکان برای خرید صنایع دست‌ساز اصفهان کجاست؟

بازار صنایع دستی اصفهان واقع در میدان نقش جهان و همچنین فروشگاه‌های معتبر صنایع دستی مانند هندیله

5/5 - (2 امتیاز)
تخفیف های ویژه امروز
649,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
امکان سفارش به سلیقه وجود دارد :)
530,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
475,000 تومان( عمده فروشی: 390,000 تومان )
تخفیف های ویژه امروز
425,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
395,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
395,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

کمتر از دو دقیقه، فروشگاه خودتو داری

کافیه فروشنده شی

فيسبوک توئیتر پینترست لینکداین تلگرام
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من