همیشه پاسخگو هستیم
همیشه پاسخگو هستیم
صنایع دستی تهران

انواع صنایع دستی تهران | سوغات و هنر دست ساز پایتخت

مقدمه کوتاه در مورد صنایع دستی تهران

آیا تهران صنایع دستی دارد؟ انواع صنایع دستی تهران کدام‌ها هستند؟ تا چه اندازه با صنایع دست ساز تهران آشنایی دارید؟ بیایید به اتفاق هم سفری جانانه به پایتخت ایران زمین، یعنی تهران زیبا داشته باشیم. جا دارد به دل محلات و بناهای تاریخی آن برویم ببینیم چه خبر است. اینها جاهایی که ردپای صنایع دستی تهران را به خوبی می‌تواند در آن‌جا دنبال کرد.

ما در این مقاله راز انواع صنایع دستی تهران را پیدا خواهیم کرد. جاذبه‌های دیدنی تهران از جمله کاخ گلستان، خانه‌های تاریخی تهران و یا موزه‌های تهران را بازدید کرده‌اید؟ هنر شیشه‌گری، هنر سفالگری، گچ‌بری و سرامیک‌سازی بی‌نظیری را در این مکان‌ها خواهید یافت. این موارد تنها بخشی از صنایع دستی تهران است.

صنایع دستی تهران

صنایع دستی تهران

اگر به دنبال خرید سوغات تهران هستید و یا برایتان سوال است که صنایع دستی پایتخت کدام‌ها هستند، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. به شما لیستی از پرفروش‌ترین صنایع دستی شهر تهران را معرفی خواهیم کرد. صنایع دستی ایرانی اصیل و زیبایی که روح و فرهنگ ایرانی در طرح و پرداخت آن‌ها جریان دارد.

تاریخچه صنایع دستی تهران

از ابتدای پیدایش انسان، هر آنچه که توسط او ساخته می‌شد، صنایع دستی محسوب می‌شد. اما به مرور و با اضافه شدن قدمت، کارایی و اصول زیبایی شناسی به آن‌ها، در شاخه‌ای تحت عنوان هنر صنایع دستی جای گرفتند. تاریخچه صنایع دستی تهران را باید در تاریخچه‌ی فرهنگ و هنر این شهر جستجو کرد.

اگر بخواهیم نقطه شروعی برای صنایع دستی در تهران مشخص کنیم، باید به دوره قاجار برگردیم. یعنی زمانی که تهران به‌عنوان پایتخت ایران اشاره کنیم. در این دوره توجه‌های سیاسی و فرهنگی روی تهران متمرکز شد.

در این دوره هنرمندان و هنرپروران از شهرهای مختلف به پایتخت مهاجرت کردند و هنر مردم این منطقه بیشتر و بیشتر شناخته شد. راه‌اندازی کارگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز مسیری به سمت شناسایی هنرمندان جدید با ایده‌های جدید ایجاد کرد. تا به امروز که تهران هنوز پایتخت ایران زمین است و اداره صنایع دستی تهران، ارگان مسئول و مرتبط با هنرهای صنایع دستی است.

انواع صنایع دستی تهران

صنایع دستی تهران متنوع است. همین برای خریداران صنایع دستی جذاب واقع شده است. حتی می‌توان گفت، هنرمندانی که به مرور در طول زمان به تهران کوچ کرده‌اند، بهترین‌ دست‌سازهای خود را در تهران فروخته‌اند و سبب شده‌اند تهران را با آن دسته از صنایع دستی بشناسیم.

به طور مثال، صنایع دستی عشایری، قدیمی‌ترین نوع صنایع دستی استان تهران است که انواع قالی، گلیم، خورجین، ریسندگی و رنگرزی را شامل می‌شود. در کنار صنایع دستی عشایری، صنایع دستی روستایی و صنایع دستی شهری نیز وجود دارند.

در اینجا دسته‌بندی دیگری برای انواع صنایع دستی در تهران به شما ارائه می‌دهیم. صنایع دستی پرفروش و پر مخاطبی که از تهران به دیگر کشورها صادر می‌شود و در داخل کشور نیز طرفداران زیادی به خود جذب کرده‌اند.

صنایع دستی شیشه گری در تهران

شیشه‌گری و معرق‌کاری از مشهورترین صنایع دستی تهران است. حرفه‌ای که از زمان قاجار در این منطقه شروع شده و تا به اکنون نیز بر دوام بوده است. منظور ما از صنایع دستی شیشه‌گری در تهران، ساخت انواع ظروف شیشه‌ای، ظروف غذاخوری و … از جنس شیشه و پرداخت و تزئینات بر روی آن‌ها است.

نقوش مختلفی که بر روی وسایل مختلف شیشه‌ای کار می‌شود، می‌تواند نگاره‌های ایرانی و یا دیگر انواع نقش و نگار باشد. هرچه که باشد، روح اصیل ایرانی هنر شیشه‌گری حفظ خواهد شد. چرا که اصالت این نوع صنعت دست ساز در تاریخ ایران زمین ریشه دوانده است.

هنر شیشه گری در تهران

هنر شیشه گری در تهران

کار شیشه‌گری در تهران به این صورت است که ابتدا متریال شیشه را آب کرده و سپس عمل دمیدن در آن صورت می‌گیرد. اشکال و حالت‌های مختلف به آن می‌دهند و پس از پروسه‌ی سرد شدن، طرح‌های مختلف به صورت دستی توسط هنرمندان این زمینه به کار اضافه می‌شود.

نقاشی روی شیشه، تراش شیشه و تزئین آن در این دسته جای دارند. اگر به دنبال خرید سوغاتی تهران هستید، یک ظرف معرق‌کاری اصیل می‌توان پیشنهاد وسوسه‌انگیز و داغی باشد. نظرتان چیست؟

ملیله سازی در تهران

از دیگر هنرهای دستی تهران می‌توان به ملیله سازی اشاره کرد. ملیله سازی هنر کار با فلزاتی مانند طلا،  نقره و مبس است. این فلزات ابتدا به صورت مفتول‌های نازک درمی‌آیند سپس داخل قالب‌های از پیش طراحی شده قرار داده می‌شوند.

سفال‌گری و سرامیک سازی تهران

صنایع دستی سفالگری در تهران رواج زیادی دارد. در بخش‌های جنوبی کوه‌های البرز، جایی که دشت ورامین و ری قرار دارند، زمین طبقات رسی خاصی داشته و دارد. همین نوع موقعیت جغرافیایی سبب شده که صنعت سفال‌گری در این بخش از تهران رواج داشته باشد و هنرمندان زیادی، آثار هنری فاخری در مقیاس خرد و انبوه تولید کنند.

هر دو سال یکبار، یک جشنواره سفال برگزار می‌شود که آثار فاخر زیادی به‌عنوان صنایع دستی تهران در آن رونمایی می‌شود. سفال لعاب‌دار و سفال بدون لعاب در کارگاه‌های سفال‌گری در تهران ساخته می‌شود. در حالت کلی‌تر سفال‌گری مربوط به 8000 سال پیش در ایران است. هنری که از دیرباز تاکنون در این مرزوبوم وجود داشته است. هنر سفالگری در ایران، در کل خاورمیانه بی‌نظیر است.

صنایع دستی چادر شب بافی در تهران

یکی دیگر از صنایع دستی استان تهران، بافتن چادر شب در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف است. این نوع صنایع دستی را بیشتر در روستاهای تهران دارید. خانم‌ها و دختران خوش‌سلیقه‌ای که با دقت و ظرافت زیاد، پادرهای نفیس و مرغوب به رنگ‌های مختلف بنفش، زرد، قرمز، نیلی، سبز و … می‌دوزند.

قالی بافی در تهران

در کنار قالی کاشان، مشهد، تبریز و کردستان، باید در مورد قالی‌بافی در تهران نیز شنیده باشید. به جرات می‌توان گفت که تعدادی از زیباترین و باکیفیت‌ترین قالی‌های ایران را در این شهر می‌توان پیدا کرد. در کل قالی صنایع دستی خاص ایران زمین است و در کل دنیا ایران به خاطر قالی‌های دست ساز با کیفیت و مرغوب دارد.

در این میان، پایتخت نیز اصالت خود را در این مورد به خوبی اثبات کرده است. گره فارسی از رایج‌ترین گره‌های قالیبافی در پایتخت است.

در این نوع گره، خامه از کناره‌ی یک نخ تار به پشت و بعد از گره زدن نخ تار کناری از میان دوتار دیگر بیرون می‌آید. اگرچه انواع دیگر گره‌ها از جمله گره ترکی نیز امروزه در بافتن دست ساز فرش در تهران به کار می‌رود.

قالی بافی در تهران

قالی بافی در تهران

جواهر سازی و زیورآلات سنتی دست ساز در تهران

گفته شده است که از قرن پنجم هجری شاهد اضافه شدن هنر ساخت زیورآلات به صنایع دستی تهران بوده‌ایم. بیشترین میزان استقبال و ساخت آن نیز به دوره قاجار برمی‌گردد.

اما شاید شما نیز توجه کرده باشید که در دنیای تجارت امروزی، چقدر نقش زیورآلات دست ساز پررنگ و پراهمیت شده است. می‌توان گفت که زیورآلات، بخش جدانشدنی از هر قوم و کشوری است. در ایران نیز در تمام اعصار وجود داشته است.

جنس آن‌ها نیز از طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم، تنگستن، استیل و … است. تغییری که در نوع طرح زیورآلات اتفاق افتاد، ورود اسلام به ایران بود. بدین شیوه که طرح‌های روی زیورآلات بیشتر الهام گرفته از طبیعت، هندسه و به عبارتی طرح‌های اسلیمی بودند. همین الان نیز گوشواره، دستبند، انگشتر، سنجاق سینه، گردنبند دست ساز جزو محصولات پرطرفدار در میان صنایع دستی شهر تهران هستند.

صنایع دستی چرمی در تهران

حتما یک روز به بازار تهران و راسته چرم دوزی آن بروید. یکی دیگر از صنایع دستی تهران، صنعت چرم‌سازی است. دوخت بسیار باکیفیت، پرداخت عالی و اصالت کالا از ویژگی‌های کار هنرمندان مشغول در صنایع دستی جرم ایرانی است.

رودوزی و منجوق دوزی در تهران

رودوزی و منجوق دوزی را نه تنها در صنایع دستی تهران که در دیگر نقاط کشور نیز می‌توان دید. به هنر تزیین کردن و زیباتر کردن پارچه، رودوزی گفته می‌شود. منجوق دوزی نیز در دسته رودوزی قرار دارد.

در کنار آن، سوزن‌دوزی، آینه دوزی، پولک‌دوزی و پته دوزی نیز جزو انواع رودوزی محسوب می‌شوند. تعداد زیادی از هنرمندان عزیزمان در تهران و به این حرفه مشغول هستند.

گلدوزی و قلاب‌بافی از انواع رایج هنر صنایع دستی رودوزی در تهران است.

جاجیم بافی در تهران

بله جاجیم بافی در تهران رواج دارد، تعجب نکنید. منطقه فیروزکوه تهران به خاطر داشتن شرایط آب و هوایی مناسب برای دامپروری، به محلی مناسب برای زندگی عشایر تبدیل شده است.

در اینجا از پشم باکیفیت و  مرغوب، جاجیم‌های محلی بسیار زیبایی ساخته می‌شود. که البته به دلیل نزدیکی فیروزکوه به مازندران و آلادشت، هنر این دو منطقه نیز شباهت‌های زیادی به هم دارند.

صنایع چوبی در تهران

می‌توان صنایع دست ساز چوبی را نیز به‌عنوان شاخه‌ای دیگر از صنایع دستی در تهران نام برد. انواع وسایل چوبی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توانید در بازارهای تهران پیدا کنید. گرچه برای مبدا و منشا آن بهتر است به استان زیبای کردستان و شهر سنندج بزنید.

چاپ باتیک در تهران

چاپ باتیک به معنای چاپ بر روی پارچه است. یک شاخه‌ی هنری که در شهرهایی از جمله تهران و تبریز رایج است. انواع طرح‌ها با رنگ‌های مختلف بر روی پارچه پیاده‌سازی می‌شوند.

در کنار اینها صنایع دستی دیگری نیز در تهران وجود دارند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به نمدمالی، زیلوبافی، تابلو فرش، جاجیم بافی، ورنی بافی، خراطی و قلم‌زنی اشاره کرد.

  • سوغات تهران: تمامی این صنایع دستی که گفته شد در لیست بهترین سوغاتی تهران قرار دارند.

کدام صنایع دستی در تهران پررونق است؟ چرا؟

هر کدام از صنایع دستی استان تهران، طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد. اما اگر به دنبال صنایع دستی رایج تهران هستید که می‌توان به هنرهای شیشه‌گری، قالی‌بافی، معرق شیشه، صنعت چرم، صنایع دستی چوبی اشاره کرد. دلیل آن نیز درآمدزایی زیاد این شاخه‌ها از نظر جذب مشتری است. جدیدا نیز شاخه صنایع دستی مدرن به انواع دسته بندی صنایع دستی تهران اضافه شده است.

  • صنایع دستی پرفروش در تهران

صنایع دستی پرفروش تهران، همان صنایع دستی پرمخاطب تهران هستند. انواعی که توانسته‌اند طیف بیشتری از مردم را به خود جذب کنند. نقاشی روی شیشه، سفال‌گری و قالی دست‌باف در این دسته جای دارند.

انواع صنایع دستی تهران

انواع صنایع دستی تهران

قیمت خرید صنایع دستی تهران

قیمت صنایع دستی تهران از یک نوع به نوع دیگر متفاوت است. حتی درجه کیفیت ساخت یک نوع صنایع دستی نیز بر روی قیمت آن تاثیرگذار است.

در کل، صنایع دستی به واسطه دست ساز بودن و اصیل بودن، قیمت پایینی ندارند. اما شما برای گرفتن لیست قیمت صنایع دستی مختلف ایران می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بهترین مکان برای خرید صنایع دست ساز تهران

اگر قصد خرید صنایع دستی اصیل تهران را دارید، باید حتما لیستی از هنرمندان و فروشگاه‌های معتبر را داشته باشید. همه ما این را می‌دانیم که در کنار فرش دستباف اصل، فرش ماشینی وجود دارد. گاها، تنها یک کارشناس صنایع دستی یا فرد حاذق می‌تواند تفاوت این دو را متوجه شود.

برای همین توصیه ما در هندیله برای شما این است که فروشندگان محلی و معتبر را بشناسید و پیش از خرید صنایع دستی از اصل بودن و دست ساز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نمایشگاه صنایع دستی در تهران

در ادامه زیرتیتر قبلی، هر ساله نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی زیادی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگاه صنایع دستی در تهران اشاره کرد. یکی از بهترین رویدادها برای شناخت هنرمندان و انواع آثار صنایع دستی قدیمی و جدید، این نمایشگاه‌ها هستند. غرفه صنایع دستی شهرهای مختلف را دیدن کنید.

اسامی فروشگاه‌ های صنایع دستی ایران 

در زمینه خرید و فروش صنایع دستی تهران، فروشگاه‌های زیادی به صورت حضوری و آنلاین مشغول به کار هستند. خرید آنلاین صنایع دستی بیشتر از هر زمان دیگری، مخاطب به خود جذب کرده است. چرا که هزینه‌های اضافی گشتن و پیدا کردن جنس و کالای اصل برای مشتری حذف شده است.

اما باز هم باید از محصولات تقلبی و فیک در امان بود. برای همین ما در فروشگاه صنایع دستی هندیله، با شناسایی هنرمندان محلی و تامین‌کننده‌ها و تضمین اصالت و دست ساز بودن کالا، راهی مطمئن برای حفظ این میراث را ایجاد کرده‌ایم.

هنر دست ساز تهران

هنر دست ساز تهران

سوالات متداول

-آیا صنایع دستی تهران را می‌توان در دیگر شهرها نیز پیدا کرد؟

بله، امروزه صنایع دستی شهرهای مختلف را در شهرهای دیگر می‌توان پیدا کرد، اما هنرمندان محلی و کارگاه‌های اصلی در تهران هستند.

-مشهورترین صنایع دستی تهران کدام است؟

می‌توان شیشه‌گری، قالی‌بافی، معرق‌کاری، چرم‌دوزی و صنعت چوبی را نام برد.

قیمت صنایع دستی در تهران چقدر است؟

بسته به نوع صنایع دستی متفاوت است و از 300 الی 500 هزار تومان شروع می‌شود.

-بهترین بازار تهران برای خرید صنایع دستی کجاست؟

در بازار بزرگ تهران و راسته بازار تجریش می‌توانید صنایع دستی خوبی پیدا کنید و یا از فروشگاه‌های آنلاین صنایع دستی خرید کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
تخفیف های ویژه امروز
649,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
امکان سفارش به سلیقه وجود دارد :)
530,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
490,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
475,000 تومان( عمده فروشی: 390,000 تومان )
تخفیف های ویژه امروز
425,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
395,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

کمتر از دو دقیقه، فروشگاه خودتو داری

کافیه فروشنده شی

فيسبوک توئیتر پینترست لینکداین تلگرام
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من