همیشه پاسخگو هستیم
همیشه پاسخگو هستیم
پرفروش ترین صنایع دستی در زنجان

پرفروش ترین و بهترین صنایع دستی زنجان کدامند؟

بهترین صنایع دستی زنجان را با مس و چاقوی زنجان می‌شناسیم و حجم زیبایی‌های صنایع دستی این استان فراتر از این می‌رود و شامل قالی بافی، قلم زنی و تذهیب و جاجیم نیز می‌شود. در این میان پرفروش‌ترین صنایع دستی اصل زنجان شامل ساخت انواع چاقوی دست ساز و ظروف مسی با برندهای نام‌آشنا می‌شود؛ که از این میان درصد قابل توجهی به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود.

با ما در هندیله همراه باشید تا بهترین و مشهورترین صنایع دستی زنجان را به طور کامل بررسی کنیم.

بهترین صنایع دستی زنجان

بهترین صنایع دستی زنجان

می‌دانستید که انواع صنایع دستی زنجان اصل را می‌توانید در هندیله بخرید یا به فروش برسانید. از فروشگاه ما دیدن کنید و برای ساخت غرفه فروشگاهی کافی است فرم درخواست فروشنده شو را پر کنید.

بهترین صنایع دستی زنجان

صنایع دستی زنجان در ایران از شهرت خاصی برخوردار هستند. آیا با صنایع دست‌ساز زنجان آشنا هستید؟ آیا تاکنون از هنرهای دستی زنجان سوغاتی تهیه کرده‌اید؟ با ما همراه باشید تا با صنایع دستی پرطرفدار و مشهور استان زنجان آشنا شوید که همواره جایگاه ویژه‌ای در بین صنایع دست‌ساز ایران داشته‌اند. شناخت انواع صنایع دست‌ساز زنجان از جمله مس‌گری، چاقوسازی و ملیله‌کاری و قدمت بالای این آثار هنری گویای فرهنگ و اصالت آن است. در کنار صنایع دستی اصفهان، زنجان نیز حرف‌های زیادی در عرصه هنر دست ایرانی دارد.

تاریخچه صنایع دستی زنجان

صنایع دستی در میراث فرهنگی یک ملت جایگاهی خاص و نقشی اساسی در معرفی تمدن و فرهنگ گذشته آن ملت دارد. با ماشینی و صنعتی شدن زندگی، نقش صنایع دست‌ساز کمرنگ شده است، صنایعی که نتیجه ذوق هنری و خلاقیت فکری سازنده آن است. از ارزنده‌ترین و اصیل‌ترین صنایع دستی ایران می‌توان به هنر دستی زنجان اشاره کرد.

تاریخچه صنایع دستی زنجان به گذشته‌های دور می‌رسد که می‌توان گفت اولین آثار دست‌ساز کشف شده آن به هزاره پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد. به اعتقاد بسیاری رونق و رواج هنرهای دستی زنجان به دوره ساسانیان می‌رسد که از آن زمان تا به امروز ادامه داشته است.

خرید صنایع دستی زنجان در تهران

خرید صنایع دستی زنجان در تهران

انواع صنایع دستی زنجان

در استان زنجان صنایع دستی مختلفی رواج دارد. گلیم‌بافی، طلاکوبی، سفال‌گری، سوزن‌دوزی، مسگری، چاروق‌دوزی و ملیله‌کاری از جمله صنایع دستی زنجان هستند. در شهرهای مختلف زنجان هنرمندان خوش‌ذوق بسیاری هستند که این هنرهای دستی را زنده نگه‌داشته‌اند و می‌توان به صنایع دستی ابهر که قالی‌بافی، جاجیم و گلیم‌بافی آن از شهرت خاصی برخوردار است، اشاره کرد. برای آشنایی با صنایع‌دست‌ساز زنجان با ما همراه باشید تا مشهورترین آثار این استان را به شما معرفی کنیم.

قالی‌ بافی زنجان

یکی از صنایع دستی اصیل کشورمان، قالی است که از شهرت جهانی برخوردار است. شهرهای مختلفی در تولید قالی ایرانی نقش دارند که به‌صورت جدی و گسترده در این حرفه فعالیت می‌کنند. از مهم‌ترین شهرهای ایران که در قالی‌بافی نقش مهمی دارند، زنجان است که همواره بخش مهمی از صادرات قالی ایرانی را تأمین می‌کند و دارای کیفیت بسیار بالایی است. طرح و نقش‌هایی که در بافت قالی زنجان به کار می‌رود معمولا ریزماهی، لچک ترنج، شکارگاه، نقشه قلتوق، گل افشار، بیجار، شاه عباسی و ماهی درهم را شامل می‌شود.

اگر به دنبال کسب درآمد از قالیبافی هستی، کلیک کن بیااااااا

قلم زنی زنجان

قلم‌زنی یکی دیگر از هنرهای دست‌ساز زنجان است که سابقه بسیار طولانی دارد و در دوره‌های ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، سلجوقی و مغول فراز و نشیب زیادی را پیموده و در دوره قاجار از رونق افتاد و با تلاش‌های هنرمندان این عرصه، شاهد پابرجایی و رونق دوباره این هنر زیبا هستیم. تزئین و کندن نقوش بر روی اشیاء فلزی از جمله مس، برنج و طلا با استفاده قلم و ضربه چکش، قلم‌زنی نامیده می‌شود که اکنون هنرمندانی بسیاری مشغول به فعالیت در این زمینه هستند و طیف وسیعی از مردم را به این هنر زیبا جذب کرده‌اند.

صنایع دستی اصل زنجان

صنایع دستی اصل زنجان

تذهیب زنجان

نوعی نقاشی که برای تزئین متون قرآنی، شعر، تابلوهای خوشنویسی و … به‌کار گرفته می‌شود، تذهیب نامیده می‌شود. از جمله طرح‌هایی که در تذهیب بر روی کاغذهای رنگی و فلزات مختلف استفاده می‌شوند می‌توان به طرح‌های اسلیمی، سنتی و ختایی اشاره کرد. نمونه‌های هنر تذهیب زنجان را می‌توان در کاشی‌کاری گنبد سلطانیه، بنای چلبی اوغلی، مسجد بی‌بی و مسجد سید و همچنین بقعه ملا حسن کاشی دید.

جاجیم بافی زنجان

جاجیم‌بافی یکی دیگر از آثار دست‌ساز زنجان است که شبیه به گلیم بوده و از پشم تابیده الوان بافته می‌شود و در بافت آن از نقوش ذهنی و انتزاعی استفاده می‌شود. جاجیم‌بافی از زیباترین و باصرفه‌ترین هنرهای دستی است که دارای نقش و نگاری چشم‌نواز همراه با رنگ‌های طبیعی و مقاومت بالا است و از هر دو رو مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدمت این هنر دستی به‌طور دقیق مشخص نیست اما طبق شواهد و مدارک می‌توان به 5000 سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد.

پرفروش‌ترین صنایع دستی زنجان

در کنار آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی زنجان، هنرهای دست‌ساز آن همواره مورد توجه بسیاری از هنردوستان داخلی و خارجی بوده است و از شهرت خاصی برخوردار هستند. آثار دست‌ساز زنجان بسیار متنوع هستند که ملیله‌کاری، چاقوسازی، چاروق‌دوزی، مسگری، گیوه‌دوزی، فلزکاری، نقره‌سازی و گلیم‌بافی از صنایع دستی پرفروش زنجان به‌شمار می‌آیند.

  • صنایع دستی ملیله کاری زنجان

از مشهورترین صنایع دستی زنجان می‌توان به ملیله‌کاری اشاره کرد. قدمت ملیله‌کاری دز زنجان به‌ظور دقیق مشخص نیست اما از آثار باقی‌مانده ملیله و همچنین نوشته‌ها و سفرنامه‌های سیاحانی که از این هنر زیبا سخن گفته‌اند می‌توان به قدمت این صنعت دست‌ساز پی برد. سابقه ملیله‌کاری در زنجان از قرن دهم به بعد روشن و مشخص است و همچنین با توجه به پیشرفته بودن صنعت فلزکاری در دوره‌های اشکانیان، هخامنشیان و ساسانیان، این هنر زنجان نیز در این دوره‌ها از رونق خاصی برخوردار بوده است.

استفاده از مفتول‌های نقره در تولید ظروف و لوازم مختلف هنر ملیله‌کاری را شکل می‌دهد که هنرمندان این صنعت دست‌ساز از نقره‌های خالص با عیار بالا برای تولید محصولات استفاده می‌کنند. انواع ظروف پذیرایی، لوازم دکوری و زیورآلات از مهم‌ترین آثار صنایع دستی ملیله‌کاری زنجان هستند. ظرافت در تولید، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تنوع محصولات از ویژگی‌های این صنعت دست‌ساز به‌شمار می‌آید.

  • صنایع دستی چاقو سازی زنجان

از مهم‌ترین صنایع دستی زنجان، چاقوسازی است که به جرات می‌توان گفت چاقوهای زنجان از بهترین چاقوهای دست‌ساز در جهان و ایران هستند. از ویژگی‌های چاقوی دست‌ساز زنجان می‌توان به تنوع در ابعاد، مدل‌ و کاربرد، ظرافت در طراحی، استفاده از مواد طبیعی چون فلز و چوب در ساخت آن و همچنین تناسب ساخت و کیفیت برش اشاره کرد.

چاقوسازی زنجان

چاقوسازی زنجان

چاقوهای زنجانی از تنوع بالایی برخوردار هستند که از انواع آن می‌توان به ساطور، شمشیر، قمه، قداره، چاقوهای قصابی و سلاخی، چاقوی ضامن‌دار، چاقوی آشپزخانه، چاقوی ساق پا، چاقوی پیوند زنی و قلمه‌زنی و همچنین چاقوهای میوه‌خوری اشاره کرد. قدمت صنعت چاقوسازی در زنجان به حدود شش هزار سال قبل برمی‌گردد و گواهی بر اثبات این قضیه کشف مردان نمکی است که دارای ابزارهای جنگی و داس بودند. شهرت چاقوهای تولید شده در زنجان، تیزی بیش‌از حد آن‌ها است.

  • صنایع دستی مسی زنجان

یکی از مراکز مهم مسگری ایران، استان زنجان است که قدمت این هنر دستی بر پایه شواهد و مدارک به 9500 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد که در دوره سلجوقیان به اوج خود رسیده است. مشهورترین هنر دست‌ساز زنجان پس از چاقوسازی، مسگری است. استفاده از مس در بین هنرمندان پس از ممنوعیت استفاده از نقره و طلا برای ساخت ظروف در دوره اسلامی، ترویج یافت و در حال حاضر از ورق‌های مسی و روش چکش‌کاری گرم و سرد ساخت ظروف و اشیاء با این هنر ادامه دارد.

مس زنجان

مس زنجان

  • صنایع دستی گیوه دوزی زنجان

یکی از هنرهای دست‌ساز زنجان، گیوه‌دوزی است که پاپوشی سبک، مقاوم و خنک است و راه رفتن با آن بسیار راحت بوده و به پا آسیب نمی‌رساند، از این‌رو همواره مورد توجه مخاطبان بوده است. هنر گیوه‌دوزی علاوه بر زنجان به‌طور تخصصی و عمده در اراک، کرمانشاه و فارس نیز انجام می‌شود. زیره یا کفی گیوه معمولا از جنس چرم گاومیش است و رویه آن در طرح‌ها و نقوش مختلف بافته می‌شود و در نهایت این دو لایه را به همدیگر متصل می‌کنند.

  • صنایع دستی چاروق دوزی زنجان

یکی دیگر از اصیل‌ترین صنایع دستی زنجان، چاروق‌دوزی است که مانند گیوه نوعی پاپوش است. قدمت هنر دست‌ساز چاروق‌دوزی به دوره ساسانیان برمی‌گردد و در زمان صفویان به اوج خود رسیده است. شکل ظاهری چاروق‌های ساخته شده با نوع قدیمی آن متفاوت است. در تهیه چاروق معمولا از چرم قرمز استفاده می‌کنند و دارای ظاهری با نوک عقابی برگشته بدون بند و تسمه است و رویه آن از نخ‌های ابریشمی در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و دارای پاشنه هستند.

چاروق‌های تولید شده در زنجان انواع مختلفی دارد که می‌توان به تمام چرم، توری، کنفی، پرده‌بند و تمام پوست اشاره کرد. در ساخت انواع مختلف چاروق از مواد اولیه متفاوتی چون کنف، ابریشم، پنبه و … استفاده می‌شود. خواستگاه اصلی این هنر زیبا و پرطرفدار شهر سلطانیه زنجان است.

خرید صنایع دستی زنجان

اگر قصد خرید صنایع دست‌ساز زنجان را دارید می‌توانید به مراکز خرید مراجعه نمایید. بازار صنایع دست‌ساز زنجان یکی از مراکز خرید است که می‌توانید انواع هنرهای دستی با عالی‌ترین کیفیت را خریداری نمایید.

کاربرد آهن در صنایع دستی زنجان

یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های نیروی انسانی که نقش مؤثری در رشد اقتصادی دارد، صنایع دست‌ساز است که دارای انواع مختلفی می‌باشد و معمولا بر روی انواع فلزات و آلیاژها انجام می‌شود. علاوه بر صنایع دستی‌ای که بر روی فلزاتی چون نقره، طلا، برنج و مس خلق می‌شوند از آهن نیز در تولید این آثار هنری استفاده می‌شود. یکی از هنرهای دست‌ساز زنجان که در تولید آن از آهن استفاده می‌شود، چاقو است. همچنین هنر طلاکوبی بر روی آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت صنایع دستی زنجان

صنایع دستی استان زنجان دارای تنوع بسیار بالایی است که بسته به نوع هنر به‌کار رفته و مواد اولیه آن‌ها قیمت آثار دست‌ساز متفاوت است. صنایع دست‌ساز به‌واسطه اصیل بودن و زمان‌بر بودن معمولا قیمت پایینی ندارند اما قیمت‌های پیشنهاد شده برای آثاری که توسط هنرمندان مختلف با صرف وقت و خلاقیت و پشتکار خلق شده‌اند کمتر از ارزش واقعی آن‌ها است. برای آگاهی از لیست قیمت هنرهای دست‌ساز مختلف ایرانی با ما همراه باشید.

بهترین مکان برای خرید هنرهای دستی زنجان

در تمام نقاط ایران، فروشگاه‌های بسیاری که عرضه‌کننده انواع هنرهای دستی شهرهای مختلف هستند، وجود دارند که به‌صورت حضوری و آنلاین فعالیت می‌کنند. خرید صنایع دستی باکیفیت و اصیل یکی از دغدغه‌های دوستداران این هنر است که می‌توانند از فروشگاه‌های معتبر خرید سوغات صنایع دستی زنجان را انجام دهند.

فروش صنایع دستی زنجان در تهران

برای هموطنان تهرانی نیز همانند سایر هموطنان در نقاط مختلف ایران، صنایع دست‌ساز از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار هستند. بنابراین فروشگاه‌های مختلفی برای هنردوستان در تهران وجود دارد که بتوانند صنایع دستی دلخواه خود را از آن‌جا تهیه نمایند.

نمایشگاه صنایع دستی در زنجان

هنرهای دست‌ساز ایران از جمله صنایع دستی زنجان همواره مورد توجه مخاطبان بسیاری بوده است از این‌رو هر ساله نمایشگاه‌های مختلفی جهت معرفی این آثار و همچنین خرید سوغاتی زنجان در زنجان و سایر شهرهای ایران برپا می‌شوند. یکی از این رویدادها، نمایش صنایع دستی تهران است که هر ساله برگزار می‌شود. برای آشنایی با صنایع دست‌ساز زنجان نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات زنجان و نمایشگاه ملی صنایع دستی زنجان برپا شده‌اند.

بازار صنایع دستی زنجان

بازار هویت فرهنگی اقتصادی شهر را نمایان می‌کند که بازارهای قدیمی ایران معمولا با حجره‌های به هم پیوسته و زنجیروار، چهارسوها، سقف‌های بلند و نورگیرهای مشعشع شناخته شده هستند که بازار زنجان یکی از آن‌ها است. بازار زنجان در بافت قدیمی شهر قرار دارد و طولانی‌ترین بازار ایران است چرا که از سمت غرب به شرق گسترده شده است. برای خرید صنایع دستی زنجان می‌توانید به بازار آن مراجعه کنید که دارای انواع مختلف هنرهای دستی اصل است.

فروشگاه‌های مختلف بسیاری نیز صنایع دستی زنجان را عرضه می‌کنند که برای خرید از آن‌ها باید فروشگاه‌های معتبر با صنایع دست‌ساز اصل را شناسایی نمایید. هدف ما در هندیله شناساندن فروشگاه‌های محلی و معتبر است تا خریدی ایمن داشته باشید.

لیست فروشگاه‌های صنایع دستی زنجان

فروشگاه‌های بسیاری به‌صورت آنلاین و حضوری در زمینه خرید و فروش صنایع دستی زنجان مشغول به کار هستند. خرید کالاهای دست‌ساز اصل تنها از فروشگاه‌های معتبر امکان‌پذیر است و آسان‌ترین راه خرید که هزینه‌های اضافی گشتن و یافتن کالای اصل را حذف کرده، خرید آنلاین است. فروشگاه صنایع دستی هندیله از فروشگاه‌های فعال در زمینه عرضه انواع مختلف هنرهای دست‌ساز ساخته شهرهای مختلف است که با تضمین دست‌ساز بودن و اصالت کالاها، راهی هموار را برای شما مشتریان عزیز در زمینه خرید صنایع دستی اصل فراهم کرده است.

سوالات متداول

نفیس‌ترین هنر دست‌ساز زنجان چیست؟

یکی از ارزنده‌ترین و نفیس‌ترین صنایع دستی زنجان، هنر ملیله‌کاری در ساخت وسایل طلایی و نقره‌ای است.

مرغوب‌ترین قالی زنجان را از کجا بخریم؟

روستاهای بیدگینه و قلتوق مرغوب‌ترین قالی‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

قیمت صنایع دستی در زنجان چقدر است؟

با توجه به تفاوت در هنرهای دستی زنجان، قیمت‌ها متفاوت است.

خواستگاه اصلی چاروق‌دوزی زنجان کجاست؟

شهر سلطانیه واقع در استان زنجان

5/5 - (1 امتیاز)
تخفیف های ویژه امروز
649,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
امکان سفارش به سلیقه وجود دارد :)
530,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
475,000 تومان( عمده فروشی: 390,000 تومان )
تخفیف های ویژه امروز
425,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
395,000 تومان
تخفیف های ویژه امروز
395,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

کمتر از دو دقیقه، فروشگاه خودتو داری

کافیه فروشنده شی

فيسبوک توئیتر پینترست لینکداین تلگرام
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من